Pierwsze automaty do sprzedaży pojawiły się w Polsce dopiero w latach 90. W Londynie czy Stanach Zjednoczonych ta forma dystrybucji była już znana w XIX w. Pierwszymi towarami, jakie można było kupić w takiej maszynie były pocztówki, gumy do żucia czy papierosy. Każdy z nas pamięta jak cennym nabytkiem, był pierwszy automat zainstalowany na szkolnym korytarzu. A jak zmieniła się od tamtej pory branża vendingowa? Przyjrzyjmy się w dalszej części analizy.
W jakich miejscach można spotkać automaty?
Najlepsi liderzy branży vendingowej, doskonale wiedzą jak rozwijać ofertę tak, aby odpowiadała na aktualne potrzeby klientów. W gorące upalne lato automaty z napojami najlepiej będą spełniać swoją funkcję w łatwo dostępnych miejscach jak dworzec czy centra handlowe. Wszelkiego typu przekąski czy kanapki będą się szybko sprzedawały na uczelniach i szkołach. Dostęp do napojów lub posiłków 24 godziny na dobę, to czasami jedyny sposób na zaspokojenie pragnienia przez osoby pracujące lub przebywające w szpitalu. Branża vendingowa świetnie prosperuje także w każdym miejscu pracy i niejednokrotnie staje się alternatywą dla stołówki.
Napoje, zupy i co jeszcze?
Większość ludzi kojarzy automaty vendingowe przeważnie z napojami, przekąskami i kawą. Natomiast dostępny asortyment jest o wiele bardziej bogaty. W tej chwili dużą popularnością cieszą się maszyny wyposażone w maseczki ochronne czy płyny dezynfekcyjne. Takie produkty potrzebne w okresie pandemii, stały się artykułem pierwszej potrzeby. Wcześniej automaty BHP zawierające przybory toaletowe i artykuły pierwszej pomocy, można było spotkać w hotelach i placówkach medycznych. W tej chwili branża vendingowa bardzo zyskuje na epidemii, ze względu na wzmożone zainteresowanie środkami ochrony osobistej.
Co sprawia, że automaty cieszą się coraz większym zainteresowaniem?
Szeroki asortyment automatów to bez wątpienia jedna z większych zalet tego typu formy sprzedaży. Stale powiększająca się oferta i obsługa serwisowa, zachęca do korzystania z usług vendingowych. Dostępność do produktów przez 7 dni w tygodniu to kolejny atut takiej formy zakupów. Coraz częściej też można spotkać w takich automatach zdrową żywność i produkty niskokaloryczne.
Ciągle zmieniająca się branża vendingowa, próbuje nadążać wraz ze zmieniającymi się wymaganiami klientów. Wydaje się, że dobrze dobrany asortyment, ustawiony w odpowiednim miejscu to klucz do sukcesu. Należy jednak pamiętać, że automaty nie byłyby skuteczną formą sprzedaży bez ludzi, którzy dbają o serwis i konserwację.